Baka liten kaka !

För att bota min rastlöshet här hemma så bestämde jag mej för å baka lite igen.. men ville inte ha något som tog lång tid eller va jobbigt å göra haha :P Så de fick bli ckoklad cookies.. mm farligt goda blev dom oxå ;)
Så nu sitter jag och äter såna å kall mjölk till. Perfekt !


 

Receptet är taget ur den boken jag skrev om här om dagen.. dock står dom flesta recept me gram å sånt ist för dl så ja körde lite på måfå ist ;P

 

200g smör (rumsvarmt)

200 g råsocker strö (ja tog 2 dl råsocker å 1/2 vanligt strösocker)

1/2 tsk vaniljessens (går lika bra me vaniljsocker, tog å hällde i lite bara)

1 stort ägg

225g vetemjöl (ca 2-3 dl)

1 krm salt (oj detta glömde jag haha)

1 tsk bikarbonat

115 g vit choklad, hackad

115 g mörk choklad, hackad

Nu hade ja bara mörk choklad hemma så fick bli 200 g mörk choklad ist , så de kan man ju göra som man vill:)

 

1. Rör samman smör, socker och vanilj i en stor skål. Tillsätt ägget.
Och rör blandningen luftig.

2. Sikta ner mjöl, salt och bikarbonat och vänd ner det i blandningen. Vänd ner hackad choklad. Lägg små klickar på bakplåtar. Se till att de har plats att flyta ut (jag gör alltid förstora som ni ser haha)

3. Grädda kakorna i 180 grader varm ugn i 10-12 min eller tills de är krispiga på utsidan men fortfarande mjuka inuti. Låt kakorn svalna på plåtarna 2 min och sedan kallna på bakgaller.

 

Super lätt, går fort och är mycket goda ! :)

Gå och baka såna nu :P höhö


Kommentarer
Johanna säger:

Ska smöret vara SMÄLT???

jag smälte inte mitt... och kakorna blev fiasko

2011-08-10 | 11:55:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback