Noels förlossning <3

Tänkte nu försöka få ihop ett par rader om den bästa natten i mitt liv. Allt gick så snabbt så har inte jätte mycket att skriva faktiskt.. men ska försöka mej på en sån här lite berättelse ändå om våran upplevelse:)

Dagen starta som vilken dag som helst av och hade även ett besök hos BM. Vi prata lite om igång sättning och det skulle ja få en tid för nästa gång ja kom dit igen den 3/2.  Vilket jag faktiskt trodde då att jag skulle behöva gå på.  Gick sedan och handla å lite grejer och sen hem å slappa.  Käka en lätt sallad för tänkte att jag kan äta något mer senare på kvällen och ist lägga mej och vila ett par timmar.
Vid 6 tiden prata jag med min far som skulle åka bort över helgen, han trodde att de skulle hända då bara för att han var iväg.. sa lugnt att här känns det inget alls så de verkar inte vara så stor chans.
Tji fick jag säger ja bara höhö :P
Vid 7 tiden kände jag en annorluna molvärk emot vad jag känt förrut, kändes helt annorlunda emot vad de ja känt innan.. men tänkte inte så mycket mer på de.. förrn den dök upp hela tiden med jämna mellanrum.
Började då fundera att det kanske var något på gång iaf.  Skickade ett sms lite på skoj till S om att han kanske skulle förberada sej på att kanske inte behöva jobba hela natten men att han inte skulle oroa sej än:)
Vid 8 tiden började jag klocka värkarna och dom kom mellan 3-5 min mellan rum fortfarande, vilket dom gjort sen dom starta ungefär, men att de nu hade börjat göra lite ondare.
Skickade då iväg ett sms till min mor och fråga hur man vet om det är på riktigt eller inte och att hon gärna fick komma bort nu.
Mamma kom direkt och då hade värkarna tagit till sej lite till i smärta... mamma hjälpte till att klocka värkar som nu låg på 3-4 min mellanrum.  Ringde upp till förlossningen som bad mej ta 2 alvedon för att se om de va förvärkar. Sa då till min mamma om att om detta är förvärkar så vill jag fan inte veta vad riktiga värkar är haha.
Alvedonen hjälpte inte någonting, då inga förväkar här inte, de hade verkligen satt igång på riktigt nu.
Vid 11 tiden började blir extremt jobbigt och de låg på 2-3 min mellan varje värk nu. Ringde då S som fick sluta jobba nu och hämta oss för att köra till förlossningen :)
Medan vi vänta så packa ja å mamma väska.. eller a mamma fick packa å ja flåsa efter henne om vad som skulle med och inte ;)
Bil färden till förlossningen gick bra förutom när de kom gupp, då blev ja grinig å fräste till att kör för fan inte i gupp haha :P  Inte så lätt att unvika kanske ;)
Vi blev inskrivna på förlossningen 23;50 och fick då komma in i ett rum för att se hur öppen jag var. Tänkte att jag säkert inte skulle va så jätte öppen då ja bara haft ordenkliga värkar i lite mer än 3 timmar.. så fick en chok när hon sa att ja va öppen 6 cm.
Fick så sätta mej med en ctg för att dom skulle få en kurva på mina värkar. Där fick ja sitta i ca 30 min tror jag, kändes som 100 år, och nu hade jag otroligt ont och trodde inte det kunde bli värre.
Sen kom dom och hämta oss så fick vi vårat förlossningsrum.  Där fick jag testa lustgasen, första gången gick inte alls bra då ja andades in helt fel och fick allt i halsen och fick en sjuk robot röst å de kändes as äckligt så den slängde jag iväg haha :P
Fick sen ta av mej alla kläder och lägga mej i ett bad, hjälpte inte speciellt mycket, men de va ändå skönt med värmen.  S fick sitta jämte och duscha mej me en duschslang me varmt vatten :p
Dom värkarna jag hade i badet var nog de värsta och den största smärtan under hela förlossningen.  Trodde nog ett tag att jag skulle dö där i badet och bad dom ist att skära upp mej eller dra ut ungen haha!
Efter ett tag i badet kände jag att de gick inte mer och att kroppen bara ville krysta och de gick inte att hålla emot. Va en sjukt jobbig känsla.. Till slut tog S tag i en arm och en sköterka i andra och drog upp mej i badet å fick bort mej till förlossnings sängen. Kl var nu strax efter 1 och kollar jag i mina papper står de att krystvärkarna kom 01;15. Krystvärkarna va helt annorlunda emot själva öppnings skedet och va inte alls speciellt smärtsamma tycker jag, utan de va mest bara sjukt jobbigt. Vet inte riktigt vart man fann dom krafterna ifrån som man fick där , men hej å hå va man tryckte på, och 01;40 så kom det lilla miraklet ut :)   Ja förstod inte att han hade kommit ut och va på väg att fortsätta krysta när ja plötsligt hör ett bebis skrik :D  Vilken känsla.  Fick upp den avtorkade lilla killen på bröstet och de va kärlek vid första ögonblick. 01;47 kom moderkakan ut oxå så den kom ut snabbt efter oxå. Sprack typ inget heller utan de blev nog bara 3 små stygn där nere.

Okej att det gör ondare med värkarna när man öppnar sej så fort, men är så glad att jag fick en så snabb och bra förlossning.  Från första käningen till slutet så tog de 6 1/2 timma :)
S va ett kanon stöd och sa fina saker och krystade på lika mkt som ja när lillen skulle ut haha! Även glad att jag hade med mej min mor, hon va oxå ett bra stöd :)
Jag är stolt över mej själv att ja lyckats trycka ut denna lilla unge, och utan bedövning dessutom !
Så ja de kom verkligen som en överraskning !  Världens finaste överraskning! :)

Smörgås brickan man fick efteråt va jävligt god då jag va vrål hungrig.. hade ju bara fått i mej en stackars sallad på hela dagen haha.
Kommer ihåg när ja satt me ctg på mej att man hörde hur mkt mage vråla av hunger :p
Så ett tips till er som ska föda, ät å sov hela tiden när du e nära din förlossning.. ganska jobbigt att föda barn när man e vrål hungrig å trött ;)

Oj blev ganska så mycket text ändå om mina lilla korta berättelse.. hoppas ni orkade ta er igenom den ;D
Om ni undrar något ere bara att fråga :)

En ganska nykläckt fis :)





Kommentarer
sara säger:

Hej!

vilken fiin berättelse! skönt det var förhållandevis smidigt och gick bra :):) Påminner lite om min förlossning, ingen epidural heller o snabbt gick det.



Njut nu av fina pojken, så söt =)



Kramar

2011-02-01 | 20:44:09
Bloggadress: http://sarashemsida.blogg.se/
Fia säger:

Ingen bedövning? Oj oj vilken superkvinna :)



Skönt att det gick så bra!

2011-02-02 | 09:59:07
Bloggadress: http://fialotten.blogspot.com
Emma säger:

Så kul att den lilla äntligen ploppat ut.. Å skönt att de gick fort, de var annat med min förlossnig med 72 timmars förvärkar... jag sov jätte mkt efteråt..

Hoppas allt e bra med er.. Kram

2011-02-02 | 10:45:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback