v.24

Bebisen

Den här veckan är din bebis c:a 21,5 cm lång från huvud till stjärt och väger omkring 750 gram

Ansiktet är i stort sett färdigbildat. Ögonen sitter på sin plats även om ögonlocken fortfarande är slutna. Öronen har också de funnit sin slutliga placering och sitter nu där de kommer att sitta vid förlossninen.

Håret på huvudet fortsätter att växa och ögonfransar bildas. De flesta dragen ser nu ut som de kommer att göra när din bebis föds. Eftersom den blir allt rundare så finns det allt mindre plats i livmodern att göra kullerbyttor och piruetter.

Bebisen övar sin andning genom att andas in upp till en liter fostervatten per dag i de mognande lungorna.

 

Du

Din livmoder kan du enkelt känna 4-5 cm ovanför din navel. Eftersom din växande livmoder trycker allt mer på buken så kan du få bristningar i huden på magen. Din ökande vikt kan också fresta på din kropp vid det här laget, något som ger sig till känna genom ryggvärk, problem med blåsan, värkande fötter och utmattning medan du utför dina dagliga rutiner.

Ökande blodflöde i slemhinnor och ökande blodtryck kan också göra att du upplever rinnande näsa och oftare får näsblod.

Det kan vara dags att börja ta reda på vilka föräldrautbildningar som erbjuds i ditt område. Många sjukhus erbjuder profylaxkurser och det finns till exempel vattengympa som kan hjälpa din kropp att förbereda sig inför förlossningen.

Det kan hända att du upplever en stickande smärta i sidan då och då. Detta är sannolikt helt enkelt musklerna i livmodern som töjs ut, så det finns ingen anledning att få panik. Om smärtan är ihållande och svår bör du dock konsultera din läkare eller barnmorska.


Fakta har jag tagit ifrån hemsidan blimamma.se :)
Och visst känns de att lillen där inne blir större då han får mer krafter när han sparkar, men nog håller han på att göra kullerbyttor å allt sånt fortfarande :)

Jag själv mår oxå bra..
Inga bristnignar har jag fått ännu, hoppas jag slipper dom flesta såna oxå. Det gäller visst vilka gener man har i släkten från mor och mormor. Salvor och oljor är tyvärr bara en myt har ja läst i dom flesta tidnignar och böcker, det är bara tillför att det kan vara skönt att smörja in magen, men för att stanna upp bristningar eller inte få som alls det är bara bullshit tyvärr..  så det ska alltså handla om vilka gener du har i släkten, och är det så, så har jag nog det ganksa så bra på den sidan, min mor har inte haft några problem med sånt ! :)
Vikten vet jag faktiskt inte hur mycket den ökat, nog känner jag att jag har gått upp i vikt, men hur mycket vet ja inte då jag inte har nån våg här hemma.. typiskt!! haha.. så de får jag vänta med tills barnmorske besöket den 11 okt. Har inga onda fötter eller ond rygg än heller.. undra hur jag kan ha sån tur? Jag som alltid innan har haft dålig rygg å lätt fått ont i fötterna av fel skor.. Nu klampar jag omkring i ett par stålhätte truckskor på jobbet, men no problems.. lyfter ganksa så mkt på jobbet oxå, men nej inte mer ont i ryggen för de.. brukar få ont ett par cm nedan för nacken, men de tror jag inte har något med min graviditet att göra då jag alltid brukar få de för ja sitter dåligt, lyckas alltid sitta som en säck potatis :)

Ja det var väl det jag kunde komma på att skriva om nu iaf, blev endel om hur jag mår :p  Men är ju egentligen första seriösta bebis vecko inlägget jag gör.. ska försöka göra ett varje gång vi byter vecka nu :)

Här nedan för är de lite bilder på magen. Söket på google lite innan idag på hur andra magar ser ut i v.24.. vissa har ju kanon stor mage och då känner ja mej ganska så liten.. Och dom flesta har den där kulmagen.. jag själv tycker inte jag har den där fina gravid kulan.. känner mej mer som en bulle =S
Därför jag inte gillar att ta kort utan en tröja över då jag tycker mest jag ser tjock ut än gravid haha. Men bjuder på en naken mage oxå :p
Dock på sista bilen framifrån ser man ju en kula, men vart tog den vägen på dom andra bilderna?! ;p










Kommentarer
Anna-Gravid säger:

Ja det kommer säkert!

Jag tänker som så att det blir inte bättre av att jag blir rädd/oroar mig..snarare tvärtom.

Å ut komemr bebis, på ett eller annat sätt. :-)



Alla andra klarar det ju då kan fasen jag med! :-P



Din mage är så fin och perfket som den är!



Hoppas du får en fin dag! kramen

2010-09-29 | 10:26:20
Bloggadress: http://annacondas.blogg.se/
Elin - ♥ Gravid ♥ säger:

Åh kul att du kika in! :D

Vilken fin mage du har! Och kul att vi ligger nästan samtidigt! :D



Mår du bra? :D

Kram!

2010-09-29 | 10:35:47
Bloggadress: http://bebis2011.bloggplatsen.se
Liza |Gravid| säger:

O de e så vackert med gravidmagar.



Sv: Första gravidsmycket köpte jag på tradera men de va väl ingen vidare kvalitet på de så de jag köpte nu kommer från Babyproffsen. Fanns mycke fint där men den rosa föll mig i smaken :)



Ja bebiskläder fylls på snabbt, de är svårt att inte köpa när man ser så mycke mysigt hela tiden.

2010-09-29 | 13:32:49
Bloggadress: http://lizagood.blogg.se/
Jessica ♥ Gravid säger:

Hej! skoj att du kika in :)

ja det är jätteroligt hehe vet inte hur många jag följer nu hehe :D



tack! jag har designat den själv :) ska göra ett inlägg om var snart eftersom så många frågar om den ^^



allt bra med dig?

2010-09-29 | 14:42:49
Bloggadress: http://lovelyeverafter.blogg.se/
Ida- Blivande mamma säger:

Din mage är ju jätte söt.

Det tog ett tag innan min mage såg GRAVID ut så inte man såg bara tjock ut =)

Kram

2010-09-29 | 15:50:50
Bloggadress: http://alexandraida.blogg.se/
MALIN - Längtar efter min prinsessa! säger:

Ja, jag hoppas du slipper även i framtiden! Fick tips om att köpa ett stödbälte så ska pröva det nu tänkte jag.



Grattis till ny vecka! Visst går tiden snabbt? Jag tycker den springer iväg :)

2010-09-29 | 20:22:27
Bloggadress: http://malinkarlstrand.blogg.se/
Ida- Blivande mamma säger:

Heheh håll i plånboken bara =D

De hade fått in SÅ mycket höst fint

2010-09-29 | 20:30:28
Bloggadress: http://alexandraida.blogg.se/
simone säger:

Snygging!

2010-10-02 | 15:02:06
Bloggadress: http://fattybom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback