Välkommen V.26

Vecka 26

Barnet:

Hjärnan förändras

Fram tills nu har hjärnan haft en slät yta. Nu bildar hjärnan de karakteristiska fårorna och vecken på ytan för att göra plats för alla nervceller.

Barnet börjar reagera på ljus vid den här tiden. Om man lyser på magen håller barnet upp händerna framför ögonen.

Barnet sover nu i längre sammanhängande perioder. Ibland stämmer barnets sömnmönster överens med ditt.

Mamman:

Du delar allting med ditt barn

Livmodern når nu upp dit bröstkorgen börjar.
Ditt barn delar dina känslor. Om du är ledsen, trött eller stressad känner barnet av det. Han eller hon reagerar på de stresshormoner som bildas i din kropp. Om du blir rädd för något kommer barnet att reagera på adrenalinet i ditt blod. Men barnet reagerar också på när du känner dig glad, nöjd och älskad. Alla endorfiner flödar genom ditt blod och genom navelsträngen till ditt barn.

Nu har ditt barn tydliga sov- och vakenperioder. Känner du det? Du kanske ser ett mönster. Är barnet vaket samtidigt som du? Eller har du ett litet liv i magen som rumsterar omkring på natten?

 

Fakta från libero.se

 

Mina ord; Lite läskigt de där me att bebisen delar ens känslor.. nu vil man ju inte bli ledsen å sånt, då blir ju han där inne de oxå =S

Mitt barn är vaket både när jag är det och när jag vill sova ! mhm... haha.

Men det är samma denna gången, inte mycket som har förändrats och mår bra faktiskt :) Börjat få lite tröttare rygg bara, men de känner ja bara av efter ett arbetspass på 9 timmar och de kan man ju förstå. Har ju tyckt att min mage vart lite liten ett tag nu även om den ibland kan se ut som värsta bullen på kort ibland, men blev ju lite lugnande igår hos BM när hon sa att ja låg perfekt i kurvan, så får väl lyssna på dom orden !:)

 

 

 

Som ni ser så beror de ju helt på vinkel å hur man står.. översta bilden ser magen mindre ut än på andra bilden..

Vill verkligen ha en annan spegel oxå som ja kan ha i sovrummet.. för som ni kanske har märkt så hänger denna inne på väggen i vardagsrummet å ja står i soffan varje gång haha.. Lite halv jobbigt.. vart på väg å slå ihjäl mej flera gånger ;)

 

 

 

 


Kommentarer
Jessica ♥ Gravid säger:

SV: Ja precis, det är nog lättare att lägga det på minnet också om man gör proven istället. För att läsa en bok rätt upp och ner har jag lite svårt för ^^ brukar glömma allt lika snabbt. Klara du allt direkt? alltså uppkörningen och allt

2010-10-12 | 15:49:28
Bloggadress: http://lovelyeverafter.blogg.se/
Lina säger:

wie:) jag låg också perfekt i kurvan och jag tycker att jag har enorm mage, haha, så olika det kan vara, allt annat bra?

2010-10-13 | 19:27:08
Bloggadress: http://miralina.blogg.se/
Tina 21 år - gravid vecka 23 säger:

Grattis till ny vecka ^^

2010-10-13 | 19:42:31
Bloggadress: http://hejtina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback