Välkommen V.34

Vecka 34

Barnet:

Barnet är nu fullt utvecklat

Barnet är nu fullt utvecklat, och kroppen har rätt proportioner. Hon eller han börjar bli starkare, och du kan känna rörelserna mer tydligt än någonsin tidigare.

Huden är lätt pigmenterad.

Pupillerna är nu välutvecklade och kan dra ihop sig. Barnet kan se skillnad mellan natt och dag. Vissa tror till och med att barnet kan fokusera blicken.

Barnet känner igen din och din partners röst.

Mamman:

Glöm inte bäckenbotten

Har naveln vänts ut och in? Du kanske känner dig lite öm under bröstkorgen, särskilt när du andas. Det beror på att din livmoder börjar bli riktigt stor. Under en graviditet ökar livmoderns vikt minst tio gånger, och dess volym ökar minst femtio gånger. Du går fortfarande upp i vikt, runt ett halvt kilo i veckan.

OK, det är vecka 34 och "bara" sex veckor kvar. Det kan kännas som en hel evighet när du väntar och längtar efter att få din kropp tillbaka. Ibland undrar man om de kvinnor som säger "nu är det bara sex veckor kvar" någonsin varit gravida...

Glöm inte att göra övningar för att stärka bäckenbotten! Övningarna gör att du läker bättre och bygger upp musklerna igen.

 

Fakta; Libero.se

Egna tankar; Helt otroligt att de ligger en värdig utvecklad liten kille i min mage nu :P Och känna rörelser mer tydliga håller jag med om, men de har ja nog gjort sen ett tag tillbaka, en stark liten jäkel där inne. Ibland är dom som sagt lite för tydliga och gör ont.

Min navel har då inte kommit ut, tycker de ser så kul ut hihi.. men nej den är som vanligt, bara ett hål :P

Känner mej inte så jätte öm under bröstkorgen faktiskt, men de kanske kommer?  Har dock börjat få mer ont i nedre delen av livmodern eller vad man ska säga.. fler sammandragningar. Så ja de blir fler pauser nu. Magen är ofta hård som en basketboll.  Och när jag vaknar på morgonen är då de gör som ondast, känner mej som 80 när jag ska vända mej om, då gör det riktigt ont.

Halsbrännan kommer och går den oxå.. så den har jag tyvärr inte blivit av med =/

Jag håller me om de där me bara 6 veckor på två olika sätt... ibland kan ja tänka att de e ju gör långt kvar.. å sen ändra mej till att de e ju inte alls långt kvar, hur ska ja hinna klart me allt haha.. så ja de varierar från dag till dag:)

 

Magen;

 

Ett stadigt grep om bröstet höhö ;)

 

Dax å byta ut ljuset på toan ser ja, e ju helt bränt haha!

 

Snygg man e när man kommer hem från jobbet på natten :p

(inlägget är tidsinställt då ja inte kommer ha tid å göra de imon/idag)

 

 

 

Bild från familjeliv.se

Ser nu att vi gått in i 8;e kalendermånaden å 9 graviditetsmånaden :P Alltså bara ett steg kvar sen;D


Kommentarer
Ingrid säger:

åååå så spännande!!

2010-12-07 | 16:43:14
Bloggadress: http://ingridsinspiration.se
Tina 21 år - gravid vecka 31 säger:

Grattis till ny vecka :D

2010-12-07 | 17:56:18
Bloggadress: http://hejtina.blogg.se/
Sara säger:

stort tack! ja vem kunde ana att han ville ut på sin BF-dag. inte jag iaf, för kände ingenting förrän förlossninsvärkarna satte igång.



ja du är nära nu. jag minns när jag hade 3v kvar på jobb, dem går jättesnabbt!!skönt du mår bra så du kan jobba så länge inpå, inte alla som kan eller gör det.



ha det bra o grattis till en ny vecka!!



kramar

2010-12-07 | 21:42:14
Bloggadress: http://sarashemsida.blogg.se/
♥ Elin - gravid v.35 ♥ säger:

Grattis till ny vecka =)

Söta bilder! =)



kraaam

2010-12-08 | 07:58:12
Bloggadress: http://bebis2011.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback