Trotsiga barn.

Trotsen har verkligen tagit ett språng här hemma nu.. om vi tyckte han va trotsig i för ca 1/2 år sedan så e de ju inget emot vad den lilla herren är nu. Jisses vilken vilja och humör de kan va här ibland.
Men a de e skönt å veta att man inte är själv och att det faktiskt är normalt.

Sitter och läser lite om trots och språkutveckling just nu. Tycker inte det är så jätte lätt att få tips om trots faktiskt, för det är ju så olika från barn till barn, visa saker kanske funkar på någon medan det blir helt fel hos någon annan.
Sen läser jag lite på språket oxå då vi fortfarande inte tycker att Noel pratar speciellt mycket. I och för sej så försöker han, och har en hel del ord i sitt bagage nu och försöker härma lite då och då när han har lust. De som har stor del till hans språk just nu är nog faktiskt att han inte är speciellt intresserad. Han har så mycket annat för sej så han har helt enkelt ingen lust. Jag hade nog mer vart orolig om han faktiskt inte kunde prata alls eller ens försökte, men det gör han ju. Men det är ju så lätt att jämföra med andra barn ibland, finns ju två åringar som pratar med flera meningar och nästan pratar rent.. dit är de långt kvar för oss.
Sen tror jag oxå att hans språk bromsade in lite nu när han inte har varit på dagis på så lång tid oxå, det händer ju väldigt mycket med det när han är där. Får se om de tar fart igen när han börjar nu i mars :)
 
Men vi skulle få komma på en extra tid vid 2 1/2 till bvc igen om vi ville å se hur de vart då :) Som hon sa när vi va där vid 18 mån så är det ju så olika och hon såg ju att han hade intresse för mycket annat ist. Han har ju vart tidigt med mkt annat ist som att sitta å gå å hela den biten, och då kan talet halka efter lite sa hon. Han har ju en otrolig fin motorik å har alltid haft så han koncentrerar sej väl hellre på de.
Små pilliga grejer gillar han .. en grej som han börja me redan vid 1 1/2 år ålder va att ta ur sugrör och sen stoppa tillbaka de i de lilla hålet på mer förpackningen utan problem. Även andra saker som ska in i små hål fixar han hur lätt som helst. Skruva av korkar på grejer och skruva tillbaka har oxå vart popis väldigt länge, inget hans mor gillar dock ;)
Även när han ritar så tar han inte hela kritan i handen utan använder fingrarna i ett litet grep ist.
 
Vilket tjat inlägg de blev ;) men såna där grejer jag gärna skriver ner och går tillbaka och kollar sen. Sånt som jag kan ångra att jag inte bloggat på så lång tid, alltid kul att skriva ner för att sen gå tillbaka och läsa.
Man glömmer ju så lätt..speciellt jag som är som en guldfisk om inte ännu värre ;p
 
Idag var iaf jag iväg och testade på afro dans på gymmet medan Noel fick leka me moster S en stund, det var helt okej faktiskt och säkert något jag kan tänka mej att gå på igen.
Sen åkte vi till coop och handla, min syster H har ju börjat jobba där nu så då måste man självklart handla där.
Blev till och med medlem.. de va man tvungen att betala 100 kr för , va e de för jävla påhitt tänkte jag? Där får ica ett plus i kanten ist. Jävla lyx coop eller vadå ?!
Vi skulle egentligen bara dit för å köpa cars makaroner som vi hade fått tips om att de skulle finnas där, å ja de fanns de ju. Ändå sluta kalaset på typ 600 kr, de va dyra makaroner tycker jag ;p
 
Å nu ikväll har jag och Noel bara haft en riktigt mamma och son mys kväll. Två filmer kollade vi på vilket blev Tarzan 2 och Nasses stora film och åt lite gotte till de såklart ;)

Å nu tänkte jag lägga mej här och glo nån serie eller nåt innan de blir att slå igen mina ögon oxå så man orkar träna me syster imon.. hur nu de ska gå me den jäkla tränings värken jag har fått, Hade det redan innan afron å nu är de ännu värre, härligt !! ;D Men de e la bara å köra på!!
 
Bästa pastan enl Noel nu.. länge sen han åt så mycket till middag.. Heja cars makaroner!!! :D
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag passade på att smya in på gina efter träningen när man inte hade vilddjuret med sej och provade jeans.. skulle behöva ett par nya.. sommar jeans ! :D
 
 
 
Helt inne i filmen :D
 
 
 
Noel fick välja sitt eget fredagsmys.. jag är inte förvånad att de blev något med cars.. undra om han går med på att äta vanligt ägg ur sin äggkopp sen nu med då ? ;) Själv körde jag på lite goare mys mat, enl mej då.. Noel gillar dock oxå ost å sånt gott med så han va minsan å pilla lite där oxå ;) 
 

Kommentarer
Mandy - Mamma och änglamamma säger:

SKÖNT att höra att det är fler som har annat att göra än att prata ;) River är också "sen" i språket.. Han pratar och kommunicerar, men mest med sitt språk eller teckenspråk.. Jag har varit sååå stressad över det där, men sedan fått höra att jag inte ska stressa upp mig så länge han kommunicerar på något vis. Vi förstår ju ALLT han "säger" men jag har varit orolig för att han kanske ska bli utanför på dagis om alla andra 2 åringar kan prata med varandra.. Han har sina ord som sagt, men långt ifrån meningar.. Som mest säger han väl "däär mamma" "heerå mamma" och liknande.. Men inte mycket än så.

Vår bvc sköterska sa också till oss att man inte ska jämföra såklart, för River är ju istället tidig när det kommer till motorik och liknande, precis som du skrev det där med sugröret och Noel.. Dom verkar väldigt lika på det viset :)

Svar: Åh ja de e så skönt att höra att det är fler barn som har annat för sej än prata :) Har oxå vart väldigt stressad över det men har börjat lugna ner mej lite me det nu för han förstår ju allt man säger till honom å han kommunicerar ju på sitt där även om det mesta är på hans egna språk :P
Jaa dom verkar ju va ganska så lika.. två små vildingar båda två hehe ;D
Frida

2013-02-19 | 02:31:37
Bloggadress: http://mandyyss.vimedbarn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback