Efter förlossningen lista. =)

När fick du reda på att du var gravid? Sista veckan i maj.
Blev det en chock? Ja.
Hur gammal var du? 23
Hade du mycket halsbränna? En halsbränna från helvetet från ungefär halva graviditeten tills han va ute.
Spydde du mycket? Inte en enda gång.
Var det någon favoriträtt som ändrades? Kan inte komma på nån rätt nu, men hela mitt smak sinne förändrades.
Hade du mycket foglossning? I slutet hade jag det, börja nån gång i V. 35-36 å då va de hemskt. Och tyvärr sitter de kvar än =/
Hade du sammandragningar? Inte speciellt mkt, inte något ja tyckte va jobbigt iaf.
Ditt sf mått som störst? 36 cm i V.41.
Har du fått bristningar? Några små på insidan av låren och sen kom de några små på höften efter förlossningen.
Trodde du att det var en pojke eller flicka? Jag trodde direkt från början att de va en pojke och höll fast vid det sten hård, och sen vid 3D UL fick vi ju de bekräftat att de va en liten pojke ;D
Vad hoppades du på? Hoppades väl inte direkt på något av könen, bara att de va en frisk liten bebis där inne.
Hade du mycket vätska i kroppen? Nej. Fick inget som ja märkte av iaf.
Hur mycket gick du upp i vikt? 8-9kg.
Hur ser du på graviditeten idag? Något av de häftigaste jag har fått vara med om. Och är glad att jag fick en ganska så enkel graviditet. Inget illamående och inte så speciellt ont, och fick ingen jätte mage heller.
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Jag hade nog inte tänkt så mycket på det. Så hade inte gjort upp något direkt bild av själva förlossingen alls.
Gick du över tiden? Japp, de starta på BF+3 på kvällen och han kom ut 01:40 på BF+4
Födde du för tidigt? Nej!
När började din förlossning? De började vid 19;00 tiden den 27 jan.
Hur lång tid tog det? Från första känningen 6 1/2 timma.  Från inskrivningen på förlossningen 1 tim och 40 min.
Hur mycket var du öppen när ni kom in? 6cm.
Vad tyckte du var jobbigast? Värkarna som jag hade uppe på förlossningen, när jag öppnade mej de sista, 4 cm på en timma gjorde sjukt ont! Sen va krystvärkarna jävligt jobbiga, men tyckte inte dom gjorde speciellt ont.
Var du rädd för något? Nje inte speciellt, va väl att han inte skulle må bra när han kom ut.
Grät du? Inte vad jag kommer ihåg.. kom nog kanske nån lyckotår när han kom ut :)
Skrek du? Ett par gånger under värkarna.. och några gånger unger krystvärkarna.. men de är som dom säger, de blir jävla mycket jobbigare när man skriker, så bättre å lägga kraften i att krysta!
Tog du nått smärtstillande? Nej, bara lustgas.
Blev du sydd? Ja blev några små stygn bara.
Dragen med sugklocka? Nej.
Hur många var inne i förlossningsrummet? 2 barnmorskor + S å mamma.
Hade du någon nära med dig? S och min mor.
Hur stor var bebisen? 3500 gram och 49 cm lång.
Blev det en pojke eller flicka? Pojke.
Vad fick den heta? Noel.
Hur ser du på förlossningen idag? Väldigt mycket lättare än vad jag trodde det skulle bli. Skönt att de gick fort och smidigt.
Var allting värt det? Självklart. Och jag har inte blivit uppskrämd, så kan göra om det. Tycker nog till och med graviditeten var jobbigare än själva förlossningen.

Kommentarer
Fia säger:

Håller tummarna för att jag också kommer tycka att graviditeten var jobbigare än förlossningen :P

2011-02-20 | 20:16:52
Bloggadress: http://airyfairy.blogg.se/
Caroline - mamma till Viggo säger:

Minfom dropparna ska hjälpa mot magknipet och Semper dropparna bygger upp en bra bakterie flora om jag fattat det rätt :)



Den där listan ska jag försöka få tid till att göra någon dag. Roligt att ha och se tillbaka på.

2011-02-20 | 21:40:49
Bloggadress: http://carolineprim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback