Välkommen V.30

Vecka 30

Barnet:

Hicka

Hjärnan fortsätter att utvecklas och vecka sig, och lungorna är nu nästan fullmogna. När ditt barn övar på andningsrörelser kan det få hicka. Det känns som små ryckningar i livmodern, som små kramper. Det här är något som du kommer att uppleva ofta under de kommande veckorna.

Kroppen växer och samlar på sig mer fett under huden.

Mamman:

Var finns damernas?

Välkommen till den allra sista delen av graviditeten! Hur mår du? Den här perioden kan vara tung, både fysiskt och mentalt. Många kvinnor känner sig trötta och upplever “förvärkar” då och då. Glöm inte att vila under dagen med fötterna högt. Ät nyttig mat, ta en promenad i friska luften så ofta du kan och var inte uppe sent. Det kanske låter som ett riktigt pensionärsliv, men det är faktiskt inte så dumt. Lyssna på kroppen och var snäll mot dig själv. Du har fortfarande tio veckor kvar!
Är du kissnödig för jämnan? Eller läcker du en aning när du skrattar eller rör på dig? Det är inte förvånande alls eftersom barnet tar mer och mer plats och dina inre organ får mindre och mindre utrymme. Nu är det urinblåsan som blir klämd, och den rymmer inte lika mycket som den brukade. Gör dina knipövningar. Det kanske inte är så kul, men du har verkligen nytta av dem på många sätt.

 

Fakta från Libero.se

 

Egna ord; Ännu en milstolpe nåd då alltså, V. 30.. de känns lite stort höhö! Jag mår bra ! Jag har haft turen att inte ha någon halsbränna nu på ett par dagar, så lilleman ligger väl på ett bra sätt :) De tackar jag för!
Känner dock av mycket starkare sammandragningar nu, speciellt när jag är på jobbet så blir magen stenhård flera gånger.
Han sparkar mer än gärna på min urinblåsa oxå, får riktigt ont ibland.
De känns att magen växer fortare nu och att lilleman växer fortare oxå å tycker han blir starkare för varje dag som går :) Vilket både är bra och dåligt, bra för att han ska göra de, dåligt för att ja får ondare! hehe.
Sen om man läser ovanför vad man "ska" göra, vila mycket och inte vara uppe sent.. mhm inte så lätt i mitt fall pga mitt jobb skiftar i tider.. sen är jag verkligen inte bra på att gå och lägga mej i tid, de har ja aldrig varit. Natt människa!
Men så länge man inte känner sej sjuk å har lite ork kvar iaf så tror jag inte det är någon fara. E ju bara att lyssna vilka signaler ens egen kropp sänder ut ist för att försöka läsa sej till allt :)


Mag bilder;







 

Snart är den lilla elefanten i mål höhö :P
75 dagar kvar!! =)


Kommentarer
Tina 21 år - gravid vecka 27 säger:

Grattis till ny vecka!

2010-11-10 | 07:27:23
Bloggadress: http://hejtina.blogg.se/
Anna - Mamma till Kevin säger:

Fina bebismagen!!



Ja tiden går mycket fortare om man har nåt för sig, som att jobba t.ex! Så tänk så när du är less att gå till jobbet!:-)

2010-11-10 | 09:58:10
Bloggadress: http://annacondas.blogg.se/
Patricia säger:

SV: tack! visst är den? :) KRAM

fin mage! =)

2010-11-10 | 12:48:59
Bloggadress: http://patriciaahlins.blogg.se/
MALIN - Längtar efter min prinsessa! säger:

Fina lilla magen!

2010-11-10 | 17:12:25
Bloggadress: http://malinkarlstrand.blogg.se/
Jessica ♥ Gravid säger:

Vilken liten och fin mage du har :)



SV: Tack så jättemkt, det är kul att höra! <3

2010-11-10 | 19:39:53
Bloggadress: http://lovelyeverafter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback